Kilka słów o książeczce zdrowia

Książeczka zdrowia psa/ kota/ króliczka lub gryzonia to tak trochę jak książeczka zdrowia dziecka. Jest to dokument, przypominajka dla Państwa, informacja dla każdego lekarza weterynarii. Najczęściej otrzymujemy ją już od hodowcy, z fundacji lub schroniska, czasami wyrabiamy sami w gabinecie podczas pierwszej wizyty.

W książeczce tej znajdują się rubryki, w których odnotowywane będą szczepienia, odrobaczenia wewnętrze, zewnętrzne, profilaktyka weterynaryjna, leczenie – jakie leki w tabletkach, zastrzykach podawano, zabiegi chirurgiczne, waga zwierzęcia i tym podobne. Książeczka zdrowia pozwala również nam kontrolować kiedy i co powinno być wykonane.

Szczpienia i ich naklejki

Lekarz po wykonaniu zastrzyku szczepionki wkleja nam do książeczki naklejkę zdjętą z buteleczki lub osobno przygotowaną, odpowiednią dla danego szczepienia. Dzięki tym naklejką lekarz od razu wie przed jakimi chorobami zwierz jest chroniony.

MAGICZNE LITERKI

Co oznaczają literki na szczepionkach ? Każda literka przypisana jest innej chorobie:

• D oznacza nosówkę,
  • H – wirusowe zapalenie wątroby,
  • P – parwowirozę,
  • Pi – parainfluenzę,
  • B – boreliozę,
  • KC – kaszel kenelowy.,
  • R – wścieklizna
  • L4-leptospiroza

Kocie szczepionki :

• FPV – wirus panleukopenii kotów,
  • FVR – herpeswirus kotów typu,
  • FCV – kaliciwirus kotów
  • Felv – białaczki
  • Ch – chlamydia

Dodatkowo na naklejce ulokowana jest nazwa producenta oraz numer seryjny szczepionki. Bardzo ważna jest data. Oznacza ona termin ważności szczepionki – czyli datę, do której może użyć danej fiolki i zaszczepić nią zwierza.  Lekarz zapisuje kiedy ma odbyć się kolejne szczepienie.